Yhdysvaltain presidentti sairastui Covid-19 infektioon, jota tuttavallisesti kutsumme koronaksi. Tämä on herättänyt ihmiset rukoilemaan hänen puolestaan. Toisaalta joidenkin mielestä tässä tapahtui oikeus. Kun on kyse ihmisten terveydentilasta, oikeus harvoin toteutuu.
Olen tottunut toivomaan potilaiden paranemista, sillä muulla asenteella lääkärin hommia olisi ollut hankala tehdä.
Presidentti ei ole tyytynyt sairaan osaan, vaan hän esiintyy säännöllisesti kansalaisilleen tummansininen laatupuku yllään. Ajelee masiivisella autolla, jolla saisi 70-luvun kerrostalon nurin. Miten erilaiselta näyttäisi, jos hän tassuttelisi kulahtaneessa, vauvan kakan värisessä pyjamassa tai makaisi vaaleansinisen peiton alla hörppimässä suolatonta sairaalakeittoa.
Mieleen tulee Pohjois-Korea, jonka hallitsijan on määrävälein esiinnyttävä julkisuudessa, että ihmiset uskovat hänen olevan elossa.
Pahinta tässä on, että mies hallitsee Yhdysvaltoja ja nauttii samaan aikaan suuria kortisoniannoksia, jotka saavat hänet käyttäytymään entistäkin hullummin.
Hän vakuuttaa, ettei koronaa opita koulussa vaan sairastamalla. Mielestäni tietty määrä opiskeluakin olisi eduksi.
Trumpin lääkäritkin vaikuttavat menneen sekaisin arvovaltaisesta potilaastaan, jota hoitavat off label, kokeellisella lääkkeellä ja erilaisella hoitostrategialla kuin on tapana. Siinä voi käydä tosi huonostikin.
Jos Niinistö sairastuisi, hommattaisiin sijainen, Niinistölle järjestyisi yhden hengen huone HUS:sta ja presidentin kanslia tiedottaisi päivittäin, että presidentti jakselee tänäänkin hyvin. Kansalaiset eivät välttämättä edes huomaisi, että hän on estynyt tekemästä virkatehtäviään.
