Näytetään tekstit, joissa on tunniste COVID-19. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste COVID-19. Näytä kaikki tekstit

tiistai 6. lokakuuta 2020

Presidentti sairastaa

Yhdysvaltain presidentti sairastui Covid-19 infektioon, jota tuttavallisesti kutsumme koronaksi. Tämä on herättänyt ihmiset rukoilemaan hänen puolestaan. Toisaalta joidenkin mielestä tässä tapahtui oikeus. Kun on kyse ihmisten terveydentilasta, oikeus harvoin toteutuu. 

Olen tottunut toivomaan potilaiden paranemista, sillä muulla asenteella lääkärin hommia olisi ollut hankala tehdä.

Presidentti ei ole tyytynyt sairaan osaan, vaan hän esiintyy säännöllisesti kansalaisilleen tummansininen laatupuku yllään. Ajelee masiivisella autolla, jolla saisi 70-luvun kerrostalon nurin. Miten erilaiselta näyttäisi, jos hän tassuttelisi kulahtaneessa, vauvan kakan värisessä pyjamassa tai makaisi vaaleansinisen peiton alla hörppimässä suolatonta sairaalakeittoa. 

Mieleen tulee Pohjois-Korea, jonka hallitsijan on määrävälein esiinnyttävä julkisuudessa, että ihmiset uskovat hänen olevan elossa. 

Pahinta tässä on, että mies hallitsee Yhdysvaltoja ja nauttii samaan aikaan suuria kortisoniannoksia, jotka saavat hänet käyttäytymään entistäkin hullummin. 

Hän vakuuttaa, ettei koronaa opita koulussa vaan sairastamalla. Mielestäni tietty määrä opiskeluakin olisi eduksi.

Trumpin lääkäritkin vaikuttavat menneen sekaisin arvovaltaisesta potilaastaan, jota hoitavat off label, kokeellisella lääkkeellä ja erilaisella hoitostrategialla kuin on tapana. Siinä voi käydä tosi huonostikin. 

Jos Niinistö sairastuisi, hommattaisiin sijainen, Niinistölle järjestyisi yhden hengen huone HUS:sta ja presidentin kanslia tiedottaisi päivittäin, että presidentti jakselee tänäänkin hyvin.  Kansalaiset eivät välttämättä edes huomaisi, että hän on estynyt tekemästä virkatehtäviään.

maanantai 3. elokuuta 2020

Maski

Hankin ruokakaupasta kahden kappaleen pakkauksen maskeja, jotka tuntuvat ja näyttävät naamallani tarjousalushousuilta.  Epäilen, ettei maskin materiaali suojaa minua eikä myöskään toisia. Kotona huomasinkin, että pakkauksessa lukee, ettei maski sovi lääkinnälliseen tarkoitukseen tai henkilösuojaimeksi. Kangaskappale vuotaa lahkeista ja varmasti myös kankaan läpi. Materiaali on nopeasti kuivuvaa, joka lienee sen ainoa etu.

Lääkärin työssä on opetettu, että tavallisilla kertakäyttömaskeilla suojataan toimenpiteissä lähinnä potilaita, eikä henkilökuntaa (erikseen ovat sitten ne maskit ja visiirit, joita vaikkapa koronapotilaita hoitavat käyttävät). Nyt sitten väitetään, että niistä olisi hyötyä itsensä suojaamisessakin. Tiedä häntä. Joku italialainen tai espanjalainen väitti lehdessä nukkuvansakin maski kasvoillaan. Olen nähnyt tyyppejä, jotka kävelevät kertakäyttömaski naamallaan vaikka ketään ei näy edes huutoetäisyydellä. Pirkanmaalla ei edelleenkään ole todettu kuin yksittäisiä tautitapauksia ja välillä on ollut parinkin viikon jaksoja ilman positiivisia näytteitä.

Voin jatkossa käyttää maskia julkisissa liikennevälineissä, joissa on vaikea pitää turvavälejä. Olen kiltti tyttö ja noudatan määräyksiä ja suosituksia. Kassajonossa mulkaisen liian lähelle pyrkiviä. Olen oppinut katseen, jolla piirrän reviirini rajat.


tiistai 16. kesäkuuta 2020

Ei se vielä ohi ole

En ole juurikaan jaksanut ajatella meneillään olevaa pandemiaa, mutta eivät ole muutkaan, sillä turvavälejä ei enää näköjään pidetä. Olen nauttinut siitä, että minullekin tehdään tilaa, eikä kävellä päältä, mutta nyt ne ajat vaikuttavat olevan ohi.

Eilen jäätelöä ostaessa seuraavat asiakkaat eivät millään malttaneet odottaa, vaan ryntäsivät ihailemaan jäätelövalikoimaa ja tulivat siihen kylkeen höösäämään, että ottaako pistaasia vai valkosuklaamansikkaa.

Monet myyjät käyttävät hanskoja, joka on minusta epäilyttävää, sillä tuskin kertakäyttöhanskoja käytetään oikein saati muita hanskoja. Näin kun myyjä pyyhkäisi nenäänsä hanskakädellä. Kassahenkilö otti laatikosta kertakäyttöhanskat, eikä käyttänyt sitä ennen käsidesiä, joka tarkoittaa sitä, että laatikoon jääneet käsineet saattoivat periaatteessa kontaminoitua viruksella.

Kädet on helpompi pestä kuin käsineet! 

Juttelin lääkärikollegan kanssa, joka joutuu työssään käyttämään muovista visiiriä. Visiiri hiostaa, höyrystyy ja painaa nenää. "Kertakäyttöiset" visiirit on helppo puhdistaa, joten niitä käytetään moneen kertaan. Työntekijät vaihtavat tuunausvinkkejä, joilla yritetään tehdä suojasta mukavampi, moni kovertaa nenälle lisätilaa ja nenän aluetta pehmustetaan erilaisilla materiaaleilla.

Tänä aamuna lehteä lukiessa havaitsin taas, ettei tämä ole ohi vaikka tapaukset vähenevät, eikä Suomi ole saari vaikka välillä luulemme niin. Kiinassa on taas todettu tartuntoja Ruotsista ja Venäjästä puhumattakaan. Satakunnassa ei havaittu tautia neljään viikkoon ja nyt on löytynyt kolme positiivista koronanäytettä (no se on pieni määrä sekin).

Kannattaa edelleen pitää turvaväli, pestä käsiään, yskiä nenäliinaan, pysyä kotona jos on sairas ja käydä testeissä matalalla kynnyksellä. Käsien peseminen suojelee onneksi monilta muiltakin tarttuvilta taudeilta. Turvaväli jopa sukupuolitaudeilta (piti nyt tuokin lisätä kevennykseksi).