perjantai 22. syyskuuta 2023

Hailuoto

Matkustin aamulla junalla Ouluun. Junan ravintolavaunussa, viereisessä pöydässä istuivat taiteilijat, Eero Hämeeniemi, Seela Sella, Sirpa Kähkönen ja joku minulle tuntematon henkilö. Luen juuri Kähkösen uusinta romaania. Olisin voinut pyytää signeerauksen, mutta kirja oli matkalaukussani vaunussa kuusi ja ravintola sijaitsi vaunussa kolme. Enkä olisi muutenkaan kehdannut häiritä kirjailijaa.

Perille Ouluun päästyäni kävelin yhtä katua rautatieasemalta poispäin ja sitten samaa katua takaisin. En onnistunut eksymään. Ihmiset kulkivat lyhythihaisissa paidoissa ja minä olin pakannut laukkuuni merinovillaisen kerraston, sillä matkustinhan pohjoiseen.

Oulussa katsoin turvallisimmaksi syödä Kotipizzassa. Melkein kotini nurkallakin toimii vastaava syöttölä, enkä ole koskaan käynyt siellä.

Etsimme toisen residenssiasukkaan kanssa Hailuodon bussipysäkkiä. Minä panikoin ja tuo minua huomattavasti nuorempi nainen käyttäytyi rauhallisesti ja järkevästi. Pääsimme lopulta bussiin. Olin ostanut netistä lipun, joka ehti vanheta ennen matkaa, mutta naputtelin uuden. Oppirahat on maksettava. Bussissa olisi voinut maksaa myös lähimaksulla, vaikka luulin, ettei se onnistuisi. Linja-autossa oli tosi kuuma ja ajattelin merinokalsareitani. Lautalla kävin ihailemassa merimaisemia.

Meillä molemmilla on tosi isot ja viihtyisät huoneet. Muita ei täällä näykään, mutta ilmeisesti talossa asustaa joku kolmaskin.

Kävimme K-kaupassa ostamassa aamiaistarvikkeita ja istuimme keittiön pöydän ääressä keskustelemassa. Toinen residenssiläinen on ollut täällä pari kertaa aiemminkin. Saaressa on kuulemma joku tosi erikoinen latobaari, mutta se on kaukana, eikä ole tietoa onko se auki enää syyskuussa. Kaupan vieressä toimii kahvila, josta saa vegehampurilaisia. Kävelyetäisyydeltä löytyy kirjasto ja kuntosali.

On pelottavan hiljaista, paitsi silloin kun jompi kumpi nousee tai laskeutuu huteran oloisia kierreportaita. Täältä ei voi lähteä mihinkään salaa, eipä täällä ole juuri mitään mihin lähteäkään, ainakaan näin ilta-aikaan ja sesongin ulkopuolella.

joonasn kirjoitti...

Kävin Hailuodossa ensimmäistä kertaa ikinä viime viikolla 72-vuotiaan tätini kanssa vaikka olen asunut Oulussa 16 vuotta. Hailuodon ruokapaikoista suositus Mille's Placelle tms., jos on vielä auki. Käsittääkseni tällä hetkellä yrittäjien omassa pihapiirissä tällainen liikkuva ravintolakoppi. Söimme erittäin hyvät ahven-fish-and-chipsit, lähikalaa tietysti. Thairuokaa ja muutakin siis. Kuppiloista auki lienee ainakin Hailuodon Panimo, josta tätini löysi uuden alkoholittoman lempisiiderin (Galipette). Maistoin sitä itsekin ja oli kyllä hyvää.

Ja vielä Oulun rautatieaseman läheisyydestä löytyvistä ruokapaikoista: ns. Postinaukiolla (jonka reunalla oli ennen Posti) on kaksikin vanhaa ja hyvää, pizzeria Finlandia ja italialainen Toscana. Kumpikin olleet samalla paikalla parikymmentä vuotta ainakin.

Anonyymi kirjoitti...

"Saaressa on kuulemma joku tosi erikoinen latobaari, mutta se on kaukana, eikä ole tietoa onko se auki enää syyskuussa."

Hahaa, blogiteksti on totutusti itseironinen ja kuivalla (ennen perussuomalaisia olisi voinut kirjoittaa myös "nuivalla") tavalla hauska, mutta ettetkö muka olisi ennen matkaa tutustunut Visit Hailuoto - sivustoon...?

No, kirjailijalla on tietysti oikeus - ellei peräti velvollisuus - sepitteeseen. Odotan kiinnostuneena jatkoa.

joonasn kirjoitti...

Ei taida löytyä Visit Hailuoto -sivustolta näiden paikkojen aukioloaikoja, varsinkaan sesongin ulkopuolella. Löytynevät paremmin sosiaalisesta mediasta, jos löytyvät. Aukiolot myös vaihtelevat kelien mukaan. Näin oman kokemukseni perusteella.