lauantai 3. tammikuuta 2009

Vuoden parhaat

Joka lehdykässä viisaat ihmiset arvioivat edellisen vuoden kulttuurikokemuksiaan. Ei auta kuin tehdä samaa. Muistakaa, että vielä viime vuonna en ollut ruvennut syvälliseksi ihmiseksi.

Eniten minua viihdytti elokuva Mamma Mia. Päätin lähteä Kreikkaan, pitää siellä majataloa ja olla aurinkoinen ihminen. Tietyt realiteetit saivat minut pysymään Tampereella ja tulemaan sen sijaan syvälliseksi ja veistokselliseksi ihmiseksi. Eniten minua viime vuonna itketti elokuva Leijapoika. Puseron rinnukset olivat elokuvan jälkeen märät. Vuoden paras elokuva oli ehkä Happy-Go-Lucky. Pidin myös elokuvasta Kaksi päivää Pariisissa. Jostain syystä viimeisin Woody Allen ei sytyttänyt, vaikka esim elokuvan Hannah and sisters voisin katsoa vaikka kerran kuussa.

Vuoden kirja oli ehdottomasti Paul Austerin "Sattumuksia Brooklynissa". Sen ei olisi halunnut koskaan loppuvan. Voiskohan Paul kirjoittaa jatko-osan. Kirjaa ei olisi voinut kirjoittaa kukaan nuori häiskä.

Parhaat näytelmät olivat ehkä musikaali Patukkaooppera ja sitten tuo jo hieman kulunut Amadeus. Alan olla kyllästynyt genreen suomalainen tragikomedia. Viimeisin näkemäni oli Madaamit, joka kyllä nauratti, mutta jätti yhdentekevän olon.

Televisio-ohjelmista pidin Pölösen sarjasta "Karjalan kunnailla". Ottakaa huomioon, että olen itä-suomalainen maalainen. Sarjassa vanhat juopotkin olivat sympaattisia vaikka oikeasti he ovat vain rasittavia.

Moni on varmaan eri mieltä. Saa olla, minä olen kuitenkin oikeassa. Ihan jokaista elokuvaa en kyllä viime vuonna nähnyt ja saattoi joku kirja jäädä lukematta ja ohjelma näkemättä.

Ei kommentteja: