perjantai 27. kesäkuuta 2014

Puhelu (kirjoitusharjoitus 2)


Puhelu

Istuin odottelemassa autokoulun toisen osan ajorataharjoittelua. Aamupäivän ajan olin seurannut teoriaopetusta, joka ei suuremmin minua kiinnostanut. Katselin ulos niukasti kalustetun luokkahuoneen ikkunasta ja suunnittelin viikonloppua. Autoilu ei ollut intohimoni ja yleensä Antti ajoi silloin kun saimme auton isältä ja äidiltä lainaksi. Odottelu turhautti, vaikka eihän minulla varsinaisesti ollut mihinkään kiire. Osa porukasta oli häipynyt pihalle tupakalle.

Lehteilin James Joycen Odysseusta, joka minun olisi pitänyt lukea seuraavan viikon tenttiin. En voinut varsinaisesti sanoa ahmivani kirjaa. Paksun romaanin raahaaminen alkoi kyllästyttää, sitä paitsi teosta oli hankala lukea sängyssä selällään. Olin hävittänyt kirjanmerkin ja nyt oli vaikea hahmottaa missä olin menossa. Jatkoin summassa sivulta 55, luettavaa oli jäljellä enää 750 sivua.


-       Mitä luet?

Edessäni seisoi kolmekymppinen mies. Käänsin kirjan kannen näkyviin. Olin ylpeä kirjavalinnasta, joka ei kylläkään ollut omani. Minua imarteli minua kymmenisen vuotta vanhemman miehen huomio.

Pääsin vihdoin radalle. Oli vaikea keskittyä ajamiseen, sillä minua kihelmöi ajatus miehen kiinnostuksesta. Olin nainen, joka luki James Joycea ja josta fiksut miehet innostuivat.

Kokoonnuimme vielä lopuksi luokkaan. Tuijotin miehen farkkuja, mustaa paitaa ja käsiä, jotka näpräsivät kännykkää. Jostain syystä kurssin loputtua viivyttelin käytävässä niin että mies tavoitti minut.

-       Olisi kiva joskus käydä kahvilla ja jutella, mies sanoi kun olimme poistumassa rakennuksesta.

Mies naputti numeroni ja nimeni kännykän muistiin ja soitti minulle, jotta minä vuorostaan saisin hänen numeronsa. En koskaan tallentanut numeroa. Lakkasin pian ajattelemasta miestä.

Seuraavalla viikolla yliopistolla haahuillessani kännykkäni soi. Näytöllä näkyi vieras numero. Vastasin soittoon ja tajusin pian, että soittaja oli mies ajokurssilta.

-       Nyt on huono hetki, sanoin miehelle ja lupasin soittaa myöhemmin

Illalla kerroin Antille miehestä, jonka kiinnostus tavallaan nosti markkina-arvoani. Kinusin neuvoa, miten minun pitäisi menetellä. Miehelle soittaminen tuntui työläältä. Toisaalta  en ollut ihminen, joka jättää asiat kesken. En vieläkään ymmärrä, miksi en heti kieltäytynyt. Halusin olla James Joycea lukeva kiinnostava nainen.

-       Toi on sun oma ongelmasi, Antti sanoi ja niinhän se tietysti olikin

Lopulta sain soitettua miehelle ja kerrottua etten voisikaan tulla kahville. Kiitin miestä kutsusta.

Kolme kertaa on joku vieras mies pyytänyt minulta puhelinnumeroa. Ei sen puoleen, että sitä laskeskelisin. James Joycen Odysseusta en ole vieläkään saanut luettua loppuun.


Ei kommentteja: