sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Sitä samaa, sisältää bonusmateriaalia

Emäntä mököttää, sillä aamulla Hesarin sijasta postiluukusta tipahti Aamulehti. Joidenkin päivä on pienestä kiinni. Minusta tällainen katastrofi tuntuu vaihtelulta. Emännän elämä on lehtiasian takia suistunut raiteiltaan, joten minä raportoin oman vuoteni kulun.

Kertun vuosi 2013

Nojatuolien repiminen alkaa olla melkolailla suoritettu, epäilen saavani tehtävän päätökseen ensi vuoden kuluessa. Työni vaatii melkoista pitkäjänteisyyttä. Seuraava suurehko projekti on sohvan kynsiminen, olen tehnyt sen käsinojiin koekynsintöjä ja suunnitellut strategioita. Erittäin mielenkiintoinen työrupeama on edessä.

Kulinaarisesti vuosi on ollut melko aiemman kaltainen. Olen keskittynyt syömään kala- sekä siipikarjasäilykkeitä. Punaista lihaa vältän, se ei sovi herkälle vatsalleni.

Pidän kuntoani yllä tekemällä tiukkatahtisia spurtteja, jotka olosuhteiden pakosta ovat lyhyehköjä. Odotan innolla kesää, jolloin pääsen jahtaamaan kärpäsiä. Niiden liha on miedon pähkinäisen makuista.  Ulkoilmaa välttelen, sillä aurinko ei tee hyvää hipiälle. Sisuskalujen kunnosta huolehdin säännöllisillä oksenteluilla. Olohuoneen matto on paras oksennusalusta!

Laaja ystäväpiirini koostuu eri taiteenalojen huipuista ja politiikan vaikuttajista. Sain kutsun linnan juhliin, mutta en viitsinyt mennä, sillä Tampere talo on hieman rahvaanomainen makuuni. Facebook-ystäviä on kertynyt 4523.

Mielilukemistani ovat tänä vuonna olleet elämänkerrat ja hotkaisimpa kirjallisena välipalana Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä. Suomennos on ikävä kyllä niin epätarkka, että luin teoksen alkukielellä. Ei hassumpaa. Olen virkistyksekseni kirjoitellut Google-runoutta, Poesia julkaisee äitienpäiväksi.

Emäntä nosti orkidean hyllylle ulottumattomiini. Sen kukkavanat tarjosivat kivaa nakerreltavaa, mutta ei voi mitään. Tuskin se kasvi siellä kauaa elää, kaipaa valoa.

Mitäpä tässä muuta. Jos kaipaatte lyhyttä synteesiä, niin vuoteni voinee tiivistää kahteen sanaankin: sitä samaa.

Lisään perään runoni "minä olen messut 2013"

minä olen messut 2013

minä olin sekaisin ja mokasin kaiken
minä olin ehkä yksinäinen mutta en yksin
minä olin tulehen tuijottaja
  

minä olen sinä olet
minä olen muistanut
minä olen lehti
minä olen lyrics
minä olen monta
minä olen messut 2013
 

5 kommenttia:

Hoo Moilanen kirjoitti...

Kerttu, avaudun sinulle, koska sinä olet suurisydäminen ja viisas kissa.

Kävin Pyynikin näkötornissa kahvilla aapupäivällä ja porstuan puolella käsiini osui emäntäsi parjaama Aamulehti. Tarkemmin sanoen otin kätösiini sen välissä olevan liitteen ja siinä näkyi olevan onnellisuus -teema.

Salamannopeasti - se tuli jostakin selkäytimestä - laitoin liitteen laukkuuni ja kohta alan lukea sitä pirtissäni.

Olisiko sinulla neuvoa, että miten pääsen yli huonosta omatunnosta?

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Rikollinen! Onnesta kirjoitetaan liitteessä kivasti. Suomalaiset ovat onnellisia, yksin elävät harvemmin. Liitteen lukeminen on vielä hieman kesken.

Harmaa kirjoitti...

Hei Kerttu-rouva tai -neiti, kiva lukea vuodestasi. Mäkin tein oman yhteenvedon http://miumau.wordpress.com/2013/12/29/2013/

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Kävin katsomassa ja kommentoimassa.

Unknown kirjoitti...

Parahin Kerttu.
Meillä 4 kissaa on raapinnu sohvia kaheksatta vuotta, vanhempaa jo 25. Muutama lanka niistä vasta käsinojista roikkuu. Sohvien pohjiin ovat saaneet tehtyä sellasset reijät, että niistä nippanappa pulskavattaset kissat pääsee sohvan sisää ottaan rauhallisii päikkäreitä.

Sisuskalujen kunnossapito on sulla melkein kunnossa. Oksentaa kuuluu palvelijan rinnuksille, mieluiten silloin kun palvelijalla on krapula.

Mukavaa tulevaa vuotta toivottaa, Saara, Maisa, Pekka ja Miisa.