keskiviikko 5. syyskuuta 2018

Hengitysliikuntaa

Kävin elämäni ensimmäisellä Pilates-tunnilla. Siellä sihistiin. Olen tavoittanut tilan, jossa julkinen sihiseminen ei edes hävetä.

On kahdenlaista liikuntaa: toisessa hengitetään tietyllä tavalla ja toisessa on ihan sama miten hengittää kunhan muistaa vetää ilmaa keuhkoihin ja puhaltaa sieltä ulos. Se sujuu yleensä melko luonnostaan, sillä ihmisen keho on niin hienosti rakennettu.

Pilates on hengitysliikuntaa, jossa ulos hengitettäessä pyritään sihisemään. Täytyy myöntää, että laji vaikutti yllättävän tehokkaalta. Hengitysliikunnassa (jooga on myös hengitysliikuntaa) ei yleensä soiteta musiikkia. Musiikki on välillä pieni ongelma, sillä se on usein huonoa ja toisinaan ohjaajalla ei ole rytmitajua vaikka hän olisi käynyt jonkun liikunnan ohjaamiseen tähtäävän kurssin.

Kyllä tämä hetkellinen aktiivisuuskausi menee ohi, kunhan tulee pimeää. Älkää olko huolissanne. Hetkellinen liikunnallinen aktiivisuus kuuluu syksyyn, eikä ole kovin vaarallista. Joku säilöö mehuja ja hilloja, mutta minä aloitan uusia liikuntaharrastuksia ja lopetan ne paljon ennemmin kuin ne ahkeran ihmisen hillot on syöty.





3 kommenttia:

Marjatta Mentula kirjoitti...

Onnittelut pilateksen aloittamisesta!
Minä kävin kymmenisen vuotta sellaisessa pilateksessa, jossa ei sihisty, vaan hengitettiin koko ajan nenän kautta. Siellä oli musiikkiakin, mikä auttoi jaksamaan, kun jokaista liikettä tehtiin tosi pitkään. Kun ohjaaja lähti muualle, piti tottua uuden ohjaajan tyyliin, tähän sihinään ja vähempiin toistoihin ilman musiikkia. No, pääasia, että saa liikettä.

Minä taas aloitin uutena lajina toissapäivänä vesijumpan. Se on yllättävän tehokasta ja kivaa. Aika kului nopeaan ja keho kiittää.

Timo Lampi ☺ kirjoitti...

Asiaa!! :))

Puskissa kirjoitti...

Mä olen pilatoinut jo yhdeksän vuotta, tykkään tosi paljon. Ohjaajalla on kyllä kans väliä. Sihinä auttaa pitämään vatsan kuosissa :D