keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Pystybaarikahvit

Istun nojatuolissani ja simuloin mielessäni muiden työpäivää. Meeting on lopuillaan, kaikki ovat virittäytyneet harppomaan kohti vastaanottohuoneitaan. Joku, jonka ohjelma ei ole sekuntipeliä, pitkittää  tilaisuutta kysymyksillään. Vihdoin ihmiset ryntäävät kahvihuoneeseen (jos ehtivät) ja valuttavat valkoiseen sairaalan kahvimukiin pitkään seissyttä sumppia. Jotkut käyttävät tarkoitukseen hupimukia ("En tiedä, olen täällä vain töissä"). Sitten nautitaan pystybaarikahvit (työkaverin nimitys kiiressä seisaallaan siemaistulle Costa Rica kupposelle). Kahvihuoneen ovi suljetaan tiukasti, etteivät potilaat kuule nauruamme. Kaikkialla on huono äänieristys, siksi odotustilassa soi Iskelmä-radio. Laitoshuoltaja napsauttaa kanavan aamulla päälle, eikä kukaan viitsi sitä vaihtaa. Kiireisen kahvin jälkeen ruikataan käsidesit, avataan tietokone ja sitten ei ehdi enää omia asioitaan ajatella. Vastaanottoajat ovat jatkuvasti myöhässä, puhelin soi, tietokone takkuaa. Totean aina potilasta sisään pyytäessäni "Anteeksi, olen taas myöhässä". Eräs tuttuni on sitä mieltä, että lääkärille pitäisi päästä samaan tapaan aina ajoissa kuin kampaajalle. Hiusten laitossa tulee harvoin viivyttäviä yllätyksiä, sairauksien hoidossa ja diagnostiikassa niitä tulee lähes aina.

Minäpä lähden kohta kampaajalle. Ei haittaa, jos hän on myöhässä. Ei tippaakaan.Leninki pitäisi viedä lyhennettäväksi. Siinäpä päivän vaativat aktiviteetit.  Ei pystybaarikahveja vaan rauhallinen kupillinen oman pöydän ääressä.

5 kommenttia:

AuvoT kirjoitti...

Siis älä. Älä pyytele anteeksi. Se vain pahentaa tilannetta. Tarkoitatko todellla että edelliset aikaa vievät potilaat, tai pitkittetty palaveri olisi SINUN syytä?

Unknown kirjoitti...

Niinku oon jo ennenki sanonnu, et lääkärit on myöhässä, sille ei nyt vaa mitää maha. Aina joku selvittää koko suvun tarinan tai tulee etee jotain joka vie enempi aikaa. Eväät mukaa lekurii mennessä, se on mun ohje. Nii ja kiirus jätetää sit lääkärin ulko-oven taakke.

Anteeks pyytämisest oon eri mieltä ku Auvo. Onhan se kohteliasta, vaikka ei ookkaa myöhästely omaa vikaa.

Anonyymi kirjoitti...

Eräs lääkäri selitti minulle myöhästelyjä kerran niin, että lääkärillä on niin iso tuntipalkka, että odotushuoneessa pitää aina olla seuraava asiakas valmiina odottamassa. Sellaista tilannetta ei saa syntyä, että lääkäri ison tuntipalkkansa kanssa joutuisi odottamaan potilasta. Siksi aikoja annetaan aina liian tiheään, koska pienempipalkkaisten asiakkaiden odotusaika ei ole niin kallista kuin lääkärin.

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Höh. Järjetön ajatus. Aikataulut on tehty vaan turhan optimistisesti tai lääkäristä (siitä hyväpalkkaisesta) haluaa työnantaja puristaa mahdollisimman paljon suoritteita.

Anonyymi kirjoitti...

Luin vasta tämän ja on kyllä sanottava, että polilla potilaana käyvänä en ikinä harmistu aikatauluista. Varaan tietysti aikaa riittävästi. Mutta jotenkin sairaalassa oletuksenani on, että lääkäri tekee niin pljon kuin voi, eikä missään pystytä ennakoimaan kiireellisempien tehtävien tai aikaa vievempien potilaiden määrää. Tottahan sitä ymmärtää, että joskus voin itse olla se aikaa vievä tapaus, enkä todellakaan haluaisi että siinä vastaanottotilanteessa lääkäri hätyyttäisi sillä että aikataulu pettää. Olen myös ollut ns. kiireellisenä, eli lääkäri on tullut osastolle kesken vastaanottojensa käymään. Soisin lääkäreille takaisin ne hoitajat sinne vastaanottohuoneeseen naputtelemaan konetta. Lääkäri voisi sitten vaikka viilata niitä kynsiä sinä aikana. Ja yksi asia kauhistuttaa myös osastoilla. Hoitajien pitäisi reippaammin ottaa se paussi ja juoda kahvinsa rauhassa eikä välittää mulkoiluista ja supinoista.