lauantai 22. lokakuuta 2016

Syksyn lehdet ja kirjailijat

Vastaan kliseistä kirjalijakuvaa: käytin kirjan ennakon alkoholiin. Järjestän tänään jonkinlaiset julkkarijuhlat. Jostain kummallisesta syytä minua ei hermostuta vaikka tässä vaiheessa minun kuuluisi hyppiä seinille.

Raskaana ollessani raskaana olevat naiset kävelivät minua vastaan kaikkialla. Nyt törmäilen kirjoihin.

Imagen uusin numero käsittelee kirjallisuutta. Lehdestä voi lukea Helmi Kekkosen kirjoituspäiväkirjaa hänen kirjoittaessaan viimeisintä romaaniaan Vieraat. Kekkonen on oikea ammattikirjailija toisin kuin minä. Siitä huolimatta moni asia kuulostaa tutulta varsinkin ne epäilyksen ja onnistumisen hetket.  Kirjailija vääntelee käsiään ja huutaa "Toivon jopa huonoa arvostelua. Kunhan joku muu kuin ystävä tai sukulainen sanoisi saatana jotain!" Helmi Kekkosen kirjaa ei lytätä vaan jutun kirjoittamisen jälkeen ilmestyy Hesarissa myönteinen arvostelu hänen romaanistaan.

Kekkonen juo viiniä kustannustoimittajansa seurassa ja käy muutenkin jatkuvaa dialogia hänen kanssaan. Olen nähnyt oman kustannustoimittajani kahdesti: lounaalla, jolloin hän antoi minulle korjauksia sisältävän paperinivaskan sekä kustantamon juhlissa. Kommunikaatio on tapahtunut sähköpostitse ja korjauksia tehtiin lopulta melko vähän. Toteutin oikeastaan kaikki hänen ehdotuksensa. En itkenyt enkä raivonnut. Ei ollut kovinkaan vaikeaa luopua yhdestä romaanihenkilöstä.

Hesarin Teema-numeron aiheena ovat kirjailijat. Arvelen jo Pirkanmaalla asuvan enemmän kuin sata (kts Pirkkalaiskirjailijoiden sivuston jäsenluettelo, en jaksanut laskea kuitenkaan) kirjailijaa, mutta lehtien perusteella kirjailijoita on tänä syksynä huomattavasti vähemmän: Sirpa Kähkönen, Tommi Kinnunen, Miika Nousiainen, Jari Tervo,  Pirkko Saisio ja Riikka Pulkkinen. Minna Rytisalo on se esikoiskirjailija tänä syksynä, etnistä väriä kirjailijajoukkoon antaa Pajtim Statovci ja nuortenkirjailijan nimi on Salla Simukka.


Ei kommentteja: