keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Tällainen keissi

Takana on kahden päivän altistus johdon konsultin aatoksille. Olen nähnyt ympyröitä, jotka on värjätty kivoilla värillä ja halkaistu nuolilla. Vasemmalle sijoittuvat nössöt  ja oikealle jyrät, ylös asialliset ja alas ihmisläheiset. Ympyrä jakautuu suunnittelijoihin, rakentajiin, innostajiin ja käynnistäjiin.

Ryhmämme ortopedi tiesi oitis olevansa käynnistäjä. Siinä ei jouda syntyjä syviä pohtimaan, kun mummon polveen on saatava tekonivel. Minä olen epävarma mihin ympyrän neljännekseen sijoitun: nojaan taaksepäin (nössö), puhun kuuluvalla äänellä (jyrä), sovittelen (nössö), olen nopea (jyrä).

Joka kerran kun sanotaan keisi, alkaa vatsani sisältö kavuta pitkin ruokatorvea. Vielä pahempi versio sanasta on keissi.

Kävin joulun alla vaatekaupassa, jossa minut juotettiin humalaan ja minulle myytiin hävyttömään hintaan minimekko sekä beige untuvainen bleiseri. Myyntitapahtumaa ei haitannut, että unohdin pankkikortin ja rahat kotiin. Nyt putiikin omistaja välitti minulle M:n kautta viestin, että hänellä olisi minulle sopivia vermeitä. Nainen on tullut kolme kuukautta pohdittuaan siihen johtopäätökseen, että olen geometrinen tyyppi. Viimeksi kun tyylillisiä ominaisuuksiani arvioitiin, minut mainittiin naiselliseksi rimpsukeissiksi.

Kuten huomaatte olen melkoisessa identiteettikriisissä.

10 kommenttia:

Ana kirjoitti...

Jo 90-luvun alkupuolella Vesa Puttonen aiheutti mulle kylmiä väreitä ja puklua kurkkuun käyttämällä sanaa "keissitapaus". Siis suomeksi "tapaustapaus". Juhlaa.

Hoo Moilanen kirjoitti...

Ennen vanhaan puhuttiin sangviinikoista, melankolikoista jne. Samaa kai ne tarkoittivat.

Ihanaa, että putiikin omistajattarella on moninaiset mielipiteet. Identiteettisi muokkaantuu aina sen mukaan millaisia kledjuja hän saa päähänsä myydä sinulle.

Toivottavasti sinulle ei tule skitsofreninen olo vaihtuvissa vermeissäsi.

Hoo Moilanen kirjoitti...

Ennen vanhaan puhuttiin sangviinikoista, melankolikoista jne. Samaa kai ne tarkoittivat.

Ihanaa, että putiikin omistajattarella on moninaiset mielipiteet. Identiteettisi muokkaantuu aina sen mukaan millaisia kledjuja hän saa päähänsä myydä sinulle.

Toivottavasti sinulle ei tule skitsofreninen olo vaihtuvissa vermeissäsi.

Hoo Moilanen kirjoitti...

Toinen persoonani puoli päätti näköjään postittaa uudemman kerran.

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Ei haittaa vaikka tuli kahteen kertaan. Kiva kun on paljon kommentteja.

Olen myös kuullut puhuttavan keisitapauksesta.

Merja kirjoitti...

Olette siis välttyneet testauksilta? Aikoinaan osallistuin useampiinkin johtamiskoulutuksiin ja ainakin kolmella erinimisellä testillä minua on arvioitu. Sama tulos taisi tulla kaikista: innovatiivisuutta kiitettiin, lyhytjänteisyyttä eivät vissiin kehdanneet kertoa. Nykyään johdan vain itseäni ja siinäkin huomaan lukuisia puutteita.

Merja kirjoitti...

Olette siis välttyneet testauksilta? Aikoinaan osallistuin useampiinkin johtamiskoulutuksiin ja ainakin kolmella erinimisellä testillä minua on arvioitu. Sama tulos taisi tulla kaikista: innovatiivisuutta kiitettiin, lyhytjänteisyyttä eivät vissiin kehdanneet kertoa. Nykyään johdan vain itseäni ja siinäkin huomaan lukuisia puutteita.

Kaisa kirjoitti...

Havainnollisin luonnehdinta erikoisalojen eroista tuli kerran Raumalla jääkiekkotermein.

Radiologimme tiivisti ruokapöydässä: "Sisätautilääkärit on sellaisia saamarin keskikentällä peippailijoita - aina kun mä luulen että hyökkäys lopulta lähtee kunnolla liikkeelle, kiekko palautetaan keskiviivalle röntgenlääkärille ja pyydetään 'vielä yksi ultraäänikontrolli'..."

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Merja: tämä on vain työnantajan järjestämä esimieskoulutus. Ei testailla.

Kaisa: jääkiekko on minulle vierasta, mutta noin taitaa olla.

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos vaateostosten hykerryttävästä kuvauksesta. Nauroin ääneen.