keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

Imuri

Ostin toissa viikolla uuden imurin. Tänään hankin siihen mattosuulakkeen. Mattojen imurointi aiheuttaa nyt niin voimakasta meluhaittaa, että kohta Kerttu heittää repun selkään, upottaa kyntensä talon ulkoseinään, laskeutuu pihalle ja tassuttaa tien varteen liftaamaan. Imuri onkin mukavampi kotieläin: se seuraa kevyesti perässä, ei raavi sohvaa, ei oksenna päiväpeitolle tai levitä karvoja pöytäliinalle.

Kun entinen ja edesmennyt anoppini tuli kylään, matot puhdistuivat, altaat kiilsivät, pakastin pursui leivonnaisia ja jääkaapista löytyi hänen vierailunsa jälkeen makaronilaatikkoa ja muita lasten herkkuja. En jostain syystä ollut tyytyväinen, vaan koin hänen pyyteettömän aherruksensa itseeni kohdistuvana kritiikkinä. Sain anopilta ja apelta lahjaksi imurin, vaikka en sitä pyytänyt.

Kun seurustelin tulevan mieheni kanssa, pesin anoppilassa päivällisastiat, joita lojui tiskipöydällä inhottava rasvainen kasa. Kukaan muu ei koskaan tarjoutunut tähän puuhaan. Pesin kunnes taloon ostettiin astianpesukone.

Olin ilahtunut kun poikani uusi tyttöystävä toi minulle rasiallisen itse leipomiaan lusikkaleipiä.  Ihanan vanhanaikaista. Minulla on poika ja tytär ja kaksi miniäkokelasta. Jos minusta tulee joskus virallinen anoppi, ostan miniälle lahjaksi imurin.


3 kommenttia:

Merja kirjoitti...

Minä sain miniäkokelaalta hampunsiemeniä. Siis sellaisia syötäviä. Pitänee kokeilla.

AuvoT kirjoitti...

Olen minäkin saanut anopilta imurin, tai siis me saimme vuonna 1992. Vävykokelaamme ei ole tietääkseni vielä tuonut meille oikein mitään, odotan jännityksellä. Jotkut ihmiset saavat jännitystä elämäänsä aika vähällä.

Sorry, nyt vasta sain luettua "Olen lukenut Alastalon salissa". Töissä on ollut ei kiireinen, mutta painostava projekti, ei ole ollut rauhaa edes kahvitauolla vilkuilla epämääräisiä blogeja. Kiitokset Alastalosta, olen lisännyt sen toiseksi kirjaksi vuoden lukulistalle. Jos nyt kirjasto on vielä malttanut olla myymättä ko opusta poistona....

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Alastalon salissa on myytävänä pokkarina ja sen saa ilmaiseksi sähkökirjana, kun se on jo niin vanha opus. Löytynee jokaisesta kirjastostakin ilman suurempaa odottelua.