torstai 16. joulukuuta 2010

Sivistystä

Kävin kaverin kanssa ravintola Plevnassa punaviinillä ja sen jälkeen elokuvateatteri Plevnassa katsomassa suorana lähetyksenä Helsingin kaupunginorkesterin syksyn viimeisen konsertin: Verdin Requiemin. Kenties ei kovinkaan järkevää, onhan elävä esitys kuitenkin aina eri juttu. Olen pitänyt kovasti Metropolitanista suorana näytetyistä oopperaesityksistä (olen nähnyt niistä kaksi). Amerikkalaiset osaavat homman paremmin, jostain syystä niissä esityksissä on jännitystä ja sellainen olo kuin itse olisi paikalla, lisäksi pääsee kulissien taakse. Tässä tänään näkemässäni ja kuulemassani kotikutoisessa esityksessä kuoro ei minusta kuulunut niinkuin pitäisi. Olen kyllä tälläkin alalla surkea amatööri, joten en ihmettelisi jos olisin väärässä.

FB:ssa kiertää lista sadasta kirjasta, tarkoituksena on merkata mitkä opukset on lukenut. Monia olen lukenut, monet kesken jättänyt. Huomasin,että suurimman osan näistä teoksista olen lukenut alle kaksikymppisenä. Siitä alkoi kirjallisen sivistykseni alamäki.

Minua pyydettiin ensi vuodeksikin SLL:n kolumnistiksi. Olin valmistautunut siihenkin etteivät enää huoli. Olen iloinen, että saan jatkaa. Mielessä on jo pirullisia aiheita.

Ei kommentteja: