keskiviikko 27. huhtikuuta 2011

Kirjailijan vastaanotolla

Kävin tänään kirjoitusopettajamme vastaanotolla. Olin päivän viimeinen asiakas. Aloin heti keittää kahvia. N ei sitten kehdannut haukkua tekstejäni, olisihan se ollut epäkohteliasta. Ostin vielä ABC:ltä suklaapatukan ja vein tuliaisiksi. Kehumista on vaikea ottaa vastaan. Jälkikäteen aloin tulkita sanoja omaan tapaani. Annan yhden esimerkin: "tätä oli kiva lukea, vaikka olin väsynyt niin luin mielelläni". Mitätöntä pinnallista höpinää, lukee vaikka puoliunessa.

Olen työssäni joutunut tekemisiin erään naisen kanssa, joka organisoi tutkimustoimintaa sairaalassamme (lupa yms. seikkoja). Tajusin eilen, että en ymmärrä hänen puhettaan. Hän taitaa suomen kieltä, lähes kaikki sanat ovat minulle tuttuja, silti en oivalla mitä hän tarkoittaa. Hän pitää minua todennäköisesti hidasälysenä ja vähälahjaisena ihmisenä.

Ei kommentteja: