lauantai 3. huhtikuuta 2010

Kävelevä kommunisti

Aamulla radiossa keskusteltiin pyhiinvaelluksesta. Viisas Torsti Lehtinen kertoi vaelluksestaan Athos vuorella ja pari naista Santiago de Compostellan reissuistaan. Athos vuorelle eivät naiset pääse. Pilaavatko naiset pyhyyden kokemuksen, ehkä me sitten tärvelemme sen. En tiedä onko missään pyhiinvaellusreittiä, jossa saisivat kulkea vain naiset. En tiedä haluaisinko edes sinne. Pyhiinvaellukset karsittiin luterilaisuudesta, ajateltiin, ettei armoa saavuteta teoilla. Olen patikoinut ihan maallisesti ja kokenut siinä voimakkaasti irtautumisen arjesta. Pidän muutenkin kävelemisestä.

Viime yönä näin unta, jossa patikoin. Olen yleensä ripeä liikkuja. Seuranani matkalla oli nuorempi siskoni ja jäin koko ajan hänestä jälkeen. Se harmitti minua unessa kovasti. Vaikka kuinka yritin vauhtia kiristää, ei siitä ollut apua. Liittynee sisaruussuhteisiin ja omaan kilpailuviettiini.

Olimme kerran jossain työpaikan pippaloissa. Päädyimme siiihen, että lähdemme vielä jatkoille. Hoitajat alkoivat puuhata taksikyytejä. Minä ehdotin kävelemistä, matkaa oli kilometrin verran. Hoitaja J tokaisi, että Heidi on sellainen kommunisti, että haluaa kävellä joka paikkaan.

1 kommentti:

Lasse kirjoitti...

Minä tunnen sellaisia kapitalisteja, jotka ajavat autolla lyhyempiäkin matkoja. Matkoja, jotka ovat itse asiassa nopeampia käveltyinä.