maanantai 11. maaliskuuta 2013

Turhat sanat

Mielenkiinnolla olen seurannut Kasbachin projektia, jossa hänen tarkoituksenaan on kirjoittaa sata päivää tuhat sanaa. Kuulostaa iskelmältä. Itse en moiseen kykenisi. Blogissa heitettiin ajatus siitä, että kun kirjoittaa paljon niin lakkaa ajattelemasta mitä kirjoittaa ja itsesensuuri vähenee. Varsinkin silloin kun asiaa ei ole.

Olen usein aloittanut kirjoittamisen tietämättä ollenkaan mitä teksti tulee käsittelemään. Muutamassa seuraamassani blogissa on aina selkeä aihe, jossa kirjoittaja pysyy. Minun tapanani on ollut harhailla teksteissäni kuin turisti vieraassa kaupungissa, tai siten kuin minä usein matkaillessani toimin, etenen ilman tarkkaa suunnitelmaa. Myöhemmin luen matkaoppaasta,että juuri tuonne minun kuuluikin eksyä.  Saa nähdä mihin Kasbach lopulta päätyy vai päätyykö mihinkään.

Varma tapa saada paljon kommentteja, on kirjoittaa jostain, joka koskettaa jokaista. Juttu pitää vetää hieman yläkanttiin ja nolata itsensä. Kirjoitin eilen peloista. Aihe lähti siitä, että olen huomannut, että ne asiat, joita olen pelännyt ovat välillä lopultakin osoittautuneet siunaukseksi. Monia kamaluuksia olen pelännyt siinä mielessä turhaan, että ne eivät ole toteutuneet. Miten paljon aikaa ja energiaa olen käyttänyt turhaan murehtimiseen. Sitä kaikkein pahinta en aina ole osannut edes kuvitella vaan se on vyörynyt päälle kuin kuorma-auto kolmion takaa. Samaan tapaan ovat tulleet vastaan hienot asiat, vaikka useimpiin niistä on itsellä ollut kova pyrky, tuo pyrky koskee myös pariutumista ja lasten hankintaa. Löytyykö parisuhde oikeasti ilman mitään yritystä siihen suuntaan?

Viimeisimmässä Bloginautti-ohjelmassa kuulemma luettiin blogiani, eikä se ohjelma näytä ilmaantuvan Ylen Areenaan. En ollut tiennyt moisen ohjelman olevan olemassakaan. Ei ole tainnut tietää kukaan muukaan. Nyt olen kytännyt sitä netistä noin 50 kertaa päivässä. Tämä alkaa jo häiritä toimintakykyäni. Taidan vielä kerran kurkistaa, onko ohjelma siellä.

10 kommenttia:

AuvoT kirjoitti...

Bloginautti on osa YLE Puheen Aamua. Tarkistin juuri, niitä on siellä 626 osaa (eli aamua?) Niistä voi sitten etsiä. Jos tietää minä päiväna se tuli niin se helpottaa sillä päivämäärä on mainittu. Toivottavasti Areenassa on aina koko ko aamun sisältö.

Unknown kirjoitti...

Ei löytynny, ei bloginautista.

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Ohjelma oli kuulemma 5.3. Narsistina haluaisin kuulla sen.

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Ovat varmaan lopettaneet koko ohjelman.

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Se on ihan oikein minulle.

Hoo Moilanen kirjoitti...

Älähän ny.

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Nyt sitten nimenomaan se ohjelma, jossa oli kuulemma luettu blogiani puuttuu Ylen Areenasta. Seuraava sinne jo ilmaantui. No ei se mitään (laitoin kylläkin noottia sinne).

kasbach kirjoitti...

Vasiten vähän kiusoittelevat ylessä – on ne semmosia veitikoita.

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Siellä ne naureskelevat, että eipä se kuullut sitä ohjelmaa. Pakko sanoa, ettei ohjelma edes ole hääppöinen. Kuuntelin yhden jakson. No nyt se puuttuva osa ei ainakaan ilmaannu.

Saima kirjoitti...

Harmi, ettei ohjelmaa löydy Yle Areenasta! Sinänsä Bloginautti ei erityinen ole, mutta ainakin itse olen muutaman mukavan blogin (kuten tämän!) sieltä bongannut. Ja ainahan on kiva kehuja saada... :-)
Ohjelma oli juuri tällä viikolla muuttanut ajankohtaa jonnekin työmatkojeni ulkopuolelle. No, enpä olisi enempää nettihoukutuksia tarvinnutkaan... :-)
Jatka vaan Ylen hiostamista, eiköhän ohjelmasi löydy!