tiistai 20. joulukuuta 2022

Suhteita

Kirjailija-lehti keskittyy uusimmassa numerossaan kirjailijoiden kustantamosuhteisiin. 

Pari kirjailijaa kertoo omasta suhteestaan kustantamoihin nimettömänä, muut (uhka)rohkeasti omalla nimellään. Lehdessä kustantamon ja kirjailijan suhdetta verrataan muun muassa deittirulettiin. Marissa Mehr on koonnut leikkimielisen tyyppigallerian. Tyyppejä joita kohdatessaan kannattaa nostaa kytkintä. Yksi niistä, ghostaaja(kustantamo) katkaisee yhteydenpidon ja katoaa selityksittä vaikka alkuun on vaikuttanut lupaavalta.

Kun olin sairaalassa töissä, meitä työntekijöitä kiellettiin välillä kommentoimasta hankalia, työhön liittyviä asioita tiedotusvälineille. Kirjailijoita ei kielletä, mutta olemme (huomaatteko, että olen melkein integroitunut tuohon ryhmään) järkeviä ja pidämme suumme kiinni. 

Kuuntelin, kun Ruben Stiller haastatteli ylilääkäri Heikki Ekroosia Apotista. Mies oli konsultoinut Lääkäriliiton juristia siitä, mitä hän saa sanoa. Juristi oli sitä mieltä, että potilastietojärjestelmää saa haukkua kunhan ei hauku työnantajaa. 

Kustantamoja kannattaa kritisoida vain varmassa lokaatiossa kuten omassa keittiössä tai muussa turvallisessa tilassa, eikä tiedotusvälineille lainkaan. Kirjailija on usein löyhemmin kiinni "työnantajassaan" kuin vaikkapa lääkäri.

Kaksi kirjailijaa käyttää nimimerkkiä (Uuras puurtaja ja Lokakuu). Yritin tietenkin arvailla ketä he ovat, mutta en onnistunut.

Kerrotaan lehdessä myös hyvistä suhteista kustantamojen ja kirjailijoiden välillä, ne ovat usein kustannustoimittajien ja kirjailijoiden välisiä suhteita.   

Anne Mölsä muuten tutkii kustantamojen ja kirjailijoiden välisiä suhteita, joita ei ole juurikaan tieteellisesti selvitelty. Annen hyvä juttu löytyy samasta lehdestä.

Lisään tähän perään vielä, että Karisto on yrittänyt olla reilu minulle.


Teitä pelkää en mä kuulun liittoon,
mä kuulun liittoon, mä kuulun liittoon
Teitä pelkää en mä kuulun liittoon,
mä kuulun liittoon, joka taistelee.
https://lyricstranslate.com
Teitä pelkää en mä kuulun liittoon,
mä kuulun liittoon, mä kuulun liittoon
Teitä pelkää en mä kuulun liittoon,
mä kuulun liittoon, joka taistelee.
https://lyricstranslate.com

 

Teitä pelkää en mä kuulun liittoon,
mä kuulun liittoon, mä kuulun liittoon
Teitä pelkää en mä kuulun liittoon,
mä kuulun liittoon, joka taistelee.
https://lyricstranslate.com

 

Ei kommentteja: