torstai 24. lokakuuta 2019

Joku poeka

Postinjakaja on pudottanut postiluukustani kirjeitä, joiden oikealla vastaanottajalla on sama sukunimi kuin minulla, mutta eri etunimi. Osoite poikkeaa hieman omastani, eikä taas kirjekuorten sukunimeä ole kyseisen asunnon postiluukussa. Kirjeet koskevat perintää ja ulosottoa. Olen viime aikoina kirjoittanut kirjeiden päälle "Tuli väärään osoitteeseen", pudottanut postilaatikkoon ja ollut tyytyväinen, etteivät kirjeet ole tarkoitettu minulle.

Kun aikoinaan asuimme Kuopiossa, odottelin jotain lähetystä ja kävin sitä postista kyselemässä, jolloin virkailija sanoi "Poeka on varmaan vienyt viärään paekkaan". Poika tuli osaksi puhettamme, poika otettiin esille aina kun kaikki ei mennyt ihan nappiin.

Töissä olen toisinaan sanonut, että tähän ei saa ottaa potilasta (yleisesti ottaen sellaista valtaa ei ole minulla ollut, mutta asiasta on sovittu esimiehen kanssa). Kun listassa on sitten ollutkin juuri tuossa kohdassa potilaan nimi ja olen asiasta valittanut, on minulle sanottu "Joku on sen siihen laittanut". Poeka onkin siis täällä nimeltään joku.

Toivottavasti kirjeiden oikea vastaanottaja saa asiansa kuntoon ja poika löytää hänet.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Eeva Tenhusella oli "Kotajärven miehet" (Kuolema savolaiseen tapaan).

Toini kirjoitti...

Olen asunut Kymenlaaksossa yli 50 v, muutin tänne P-Karjalasta, Kuopio on tuttu kaupunki sukulaissuhteitteni kautta, hieno kaupunki. Sen murre kun taitaa olla vielä leveämpää kuin P-Karjalassa, usein tulee mieleen käynti Kuopiossa keskustan olutbaarissa, portsari toivotti pois lähtiessäni ystävällisesti ja painokkaasti "käykeehhän usseemmin " !

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Kuopiolaisessa muikkuravintolassa luimme ruokalistaa, jolloin tarjoilija sanoi "Piättäkee jo, että piästään paestamaan.

Anonyymi kirjoitti...

Ylä-Savossa tarvittiin jokaiseen kauppaan poeka. Poeka oli aina sotkenna tillaakset.