sunnuntai 27. helmikuuta 2011

Lukupiiri

Nukuin hyvin, minun kohdallani se on poikkeuksellista, olen nukkunut yöllä heräilemättä jo viikon ajan. Vähään sitä voi olla tyytyväinen, rauhalliseen yöuneen. Nousin ylös ja huomasin, että minulla on reidet ja ne ovat kipeät. Kävin eilen jumpassa. Jumppa ei tuntunut rankalta, joten tämä kipu on yllätys. Sitä tuntuu myös vatsalihaksissa, hartioissa ja hauislihasten tienoissa.

Radion Lukupiirissä käsiteltiin eilen illalla Mary Shelleyn kirjaa Frankenstein. En ole lukenut kirjaa; se on kauhutarina 1800-luvulta, klassikko siis. Kuuntelin ohjelmaa Hesaria lukiessani. Sitä juonsivat sympaattinen Juha Hurme sekä Kaisa Pulakka. Yleisö sai soittaa heille. Nyt kävi niin, että samaan aikaan toisella Ylen kanavalla tuli uusintana ohjelma koskien eläkkeitä, tuohonkin ohjelmaan kuulujat olivat saaneet soitella ja kas kummaa puhelinnumero oli sama kuin Lukupiirin numero. Niinpä kirjallisuusohjelmaan soittelivat eläkeasioista kiinnostuneet. Eräät soittajat eivät osanneet sulkea puhelinta heti kun saivat tietää olevansa väärässä ohjelmassa vaan alkoivat asiasta vielä jankuttaa ennenkuin laskivat luurin alas. Olen varma, että heillä oli lankapuhelin.

Juha Hurme viettää käsittääkseni suuren osan vuotta jossain korvessa, tuon kolmen tunnin ohjelman juontamisen jälkeen kaipaisin minäkin erämaakautta.

Minä kirjoitin vähän negatiivisesti näytelmästä Hämähäkkimiehen kosto samana päiväni Hesari kehui näytelmän melkeimpä kuplille. Olisi pitänyt ensin lukea Hesarin arvostelu ennenkuin kirjoittaa mitään. Olen edelleen sitä mieltä, että roolihenkilöt olivat yksioikoisia ja kliseisiä.Näytelmä oli viihdyttävä siihen tapaan kuin näytelmät nykyään ovat. En kuitenkaan kokenut sitä erityisen traagiseksi kuten Hesarin arvostelija. Olen paatunut.

Ei kommentteja: