torstai 24. helmikuuta 2011

Mistä johtuu?

Työssäni joudun usein vastaamaan kysymykseen: mistä tämä johtuu? Joihinkin kysymyksiin lääketiede antaa vastauksen, joihinkin ei.

-Mistä johtuu, että minulla on punaiset posket?
-Mistä johtuu, että lihon vaikka en syö mitään?
-Mistä johtuu, että olen turvoksissa (mitään turvotusta ei ole osoitettavissa)?
-Mistä johtuu, että minulla on niin kylmät kädet/jalat?
-Mistä johtuu, että minua väsyttää (henkilö, joka tekee 12 tunnin työpäiviä ja nukkuu 5 tuntia yössä)? Kyllä minä ennen jaksoin, mistä johtuu etten enää jaksa?
-Mistä johtuu, että minulla on niin kuiva iho?

Mistä johtuu, että minä en tiedä?

4 kommenttia:

Merja kirjoitti...

Se johtuu siitä, että lääkärikirjassa ei kerrota. Niin minä vastaan.
Vielä en ole keksinyt yhtä nasevaa vastausta väitteeseen "mutta netissä sanottiin näin..."

Kaisa kirjoitti...

Urani varrelta on jäänyt mieleen kaksi kysymystä.

"Miksi toisinaan, kun menen nukkumaan, minusta tuntuu, että nousen ilmaan leijumaan, liikun hitaasti ensin sängyn päätypuolta ja sitten jalkopäätä kohti ja lopulta ikäänkuin laskeudun takaisin vuoteeseeni?" (Rauma, sisätautiosaston kierto 1997)

"Mistä johtuu, että tähän kyynärpääni viereen on kasvanut nystyrä, jota painaessa tuntuu ajoittain siltä kuin olisi vettä korvassa?" (Posio, pääsiäispäivystys 1989)

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Kaisa, olen sanaton.

Kaisa kirjoitti...

Ensimmäiseen vastasin, kuuden potilaan ja kahden hoitajan intensiiviseen hiljaisuuteen, muistaakseni "ihmisen keskushermosto toimii kovin moninaisin tavoin." Toiseen sanoin: kontrolli kolme viikkoa.