maanantai 9. toukokuuta 2011

Klapeja

Olin eilen mukavilla salskean miesnäyttelijän 60-vuotispäivillä, joten vieraina oli paljon näyttelijöitä. Näyttelijät polttavat enemmän tupakkaa kuin lääkärit, muuten ei kovin suurta eroa ollut. Pidin kovasti Heikki Kinnusesta, joka oli sitä mieltä, että minun pitäisi ostaa klapikone. Heikki Kinnusella on myös klapikone, joten on kai minunkin sellainen hankittava. Hän ehdotti, että sijoittaisin klapikoneen pyörän tarakalle ja kiertäisin ympäri Tamperetta tarjoamassa puidenpilkkomispalveluita. Hieno idea, mahdollisesti minun on kuitenkin hankittava pyörääni peräkärry, klapikone tarakalla polkeminen saattaa olla liian haastavaa.

Ystäväni V lähetti minulle lääketieteen opiskelijoiden YouTube-pätkiä työstä Kirvessyrjän (nimestä ja vähän muustakin tulee mieleeni syntymäkuntani Kiuruvesi) terveyskeskuksessa. Surkea kuvitteellinen muuttotappiokunta Pohjois-Savosta, jossa nuoret miehet olivat pakotettuja suorittamaan eurolääkäripalveluitaan. Kunnassa oli yksi vakivirassa oleva leipääntynyt lääkäri, joka odotteli eläkeikää. Nuori lääkäri noudatti hoitosuosituksia, eikä tehtaillut antibioottiresptejä, vakilääkäri väänsi niitä potilaille heitä tutkimatta. Filmissä kosketeltiin myös kaikille lääkäreille tuttua väittämää: normaalilämpöni on 36.1, nyt lämpöni on 36.9, joten minulla on kuumetta. Toinen mielenkiintoinen väittämä on alilämpö, jota moni pitää erityisen vaarallisena bakteeritulehduksen merkkinä.

V mietti voiko pätkää linkittää FB-sivulle, sairaalan ohjeet eivät moista toimintaa tue. Minäkään en siis linkitä, vaikka pätkä on melko karua ja totuudenmukaista tarinaa. YouTubesta löytää myös melko hauskoja Kiminkis-parodioita.

Minulla on viikko tutkimusvapaata ja viikko vuosilomaa putkeen. Tänään vietän vuosilomapäivän, huomenna alan värkätä posteria. Aion editoida tänään joitain kirjoitelmiani, pitäisi kirjoittaa myöskin kolumni ammattilehteeni.

Ei kommentteja: