maanantai 24. marraskuuta 2014

Yksilöllinen turisti

 
En uskalla haaveilla suuria. Se tuntuisi pohjois-savolaisessa kyläpahasessa syntyneestä liian pöyhkeältä. Jos ihan pikkuisen unelmoin, niin laitan aina itselleni nopeasti rajat. Miten pitkälle haaveilussa saa mennä.

Eilisestä Hesarista sai lukea Helmi Järviluoma-Mäkelän ja Matti Mäkelän mainion esseen yksilöllisistä turisteista. Olen aina aiemmin halunnut olla yksilöllinen turisti, välttää seuramatkoja, mennä paikkoihin joihin muut eivät matkusta ja järjestää kaiken itse, vaikka siihen on saattanut tuhraantua monta päivää. Vaikka olen tehnyt kaiken oikein, olen päätynyt kohteisiin, jotka kuhisevat turisteja. Nyt luotan mielelläni matkojen ammattimaisiin järjestäjiin. Ainakin välillä.

Seuramatkojen järjestäjätkin vetoavat kuluttajan haluun olla yksilöllinen. Olen joskus matkustanut aitoutensa säilyttäneeseen kalastajakylään. Paikka on paljastunut tiukkaan rakennetuksi alueeksi, jossa ei ole juuri muuta rakennuskantaa kuin hotellit.

Nykyään kaikki tuttuni yöpyvät hotellien sijaan yksityisissä majoituksissa ja vuokraavat talon Toscanasta. Ne talot on oikeasti rakennettu tai remontoitu turisteja varten. Täytyy myöntää, että valitsen mielelläni majoitukseksi yksityisen asunnon hotellin sijaan. Olen nähnyt riittävästi hotelleja ja syönyt aamiaisia runsaista buffet-pöydistä.

Monesti turisti kokee jonkinlaista häpeää oleillessaan aidossa ympäristössä alkuperäisten asukkaiden joukossa heitä ihmettelemässä. Turisti on todellakin ylpeä vasta kotona kertoessaan muille yksilöllisestä matkastaan.

Ei kommentteja: