torstai 9. marraskuuta 2023

Junaylpeä

Istun junassa. Ruotsissa on kuulemma lentohäpeän ohella käytössä nimitys, joka kuvaa ylpeyttä, jota junalla matkustava tuntee. Junamatkasta otetaan mielellään kuvia someen, lentokoneen ikkunasta napattuja pilvikuvia ei juurikaan julkaista ja lentoasemalla otettuja kännykkäkuvia näkee harvoin. 

Minun on vaikea suhtautua postitiiviseen palautteeseen. En pidä kritiikistäkään. Suomalaisen kirjakaupan sivulle tullut kehu mietitytti. Olisiko sen antaja tuttu. Sivulle kirjattu etunimi ja sukunimen ensimmäinen kirjain tuntuivat vierailta. Seuraavana päivänä keksin kenestä saattaisi olla kyse. Ei se sinänsä heikennä kehun arvoa, eikä sammuta tähtiä.  Julkaisin kyseisen arvion Instassa, jonka jälkeen minua hävetti. Tietysti. 

Olen luultavammin ainoa suomalainen, joka ei katsonut ohjelmaa, johon presidenttiehdokkaat valitsivat kappaleet, joiden arvelivat nostavan heidän suosiotaan ja arvailivat sitten minkä biisin muut olivat poimineet  ja kertoivat liikuttavia tarinoita. . 

Kuuntelin myöhemmin Mika Aaltolan kertomuksen miehestä, joka oli soittanut hänelle ja kertonut elvyttäneensä iäkästä vaimoaan. Ensihoitajat eivät suostuneet elvyttämään, sillä vaimolla oli elvytyskielto. Yleensä kieltoon on joku hyvä syy ja asiasta ainakin pitäisi keskustella etukäteen. 

Junaylpeänä istun täydessä vaunussa, jossa kaikki tuntuvat räiskivän viruksia yhteiseen hengitysilmaamme. 


4 kommenttia:

Saint Peppone - Järkkyneen mielen luostari 2,0 kirjoitti...

Se on vaikeaa ottaa kehuja vastaan koska mä uskon että sä olet myös minun lailla perfektionisti tai ainakin siihen pyrkivä koska omalla kohdalla sitä aina on kenties ylikriittinen ja miettii jälkeenpäin että homman ois voinut tehdä paremmin. En tiedä että onko se hyvästä vai pahasta.

Ruotsalaisista en sano mitään (parempi niin) mutta asia mikä mua ärsyttää on se, että nykyään aivan typerät asiat ylittävät "uutiskynnyksen" kuten nyt nämä presidenttiehdokkainen valinnat. Ilmeisesti maailmassa tapahtuu niin paljon pahaa että sitä yritetään jotenkin keinotekoisesti keventää, mene ja tiedä.

Marjatta Mentula kirjoitti...

Junaylpeys onkin minulle ihan uusi juttu. Entäpä bussi sitten? Luulisi sen olevan samassa sarjassa. Lentohäpeää lievempää häpeää ilmeisesti tuottaa yksityisautoilu.

Minä olen kerrostaloylpeä. Suomalaisessa omakotiasumista arvostavassa yhteiskunnassa omaa taloa ei varmaan laiteta häpeälistoille, vaikka kerrostalossa asuminenn onkin paljon ekologisempaa.

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Minäkin olen kerrostaloylpeä!

Anonyymi kirjoitti...

On ymmärrettävää, että tunnustuksellisena (herätys)kristittynä tämä presidenttikandidaatti karsastaa elvytyskieltoa.

Ehdokkaiden mahdollisista ekologisista arvoista ei ole taidettu vielä taittaa peistä.