Työstäni on tullut kiireistä tai onhan se aina ollut sitä. Viisas kollega sanoi, että pitäisi kysyä potilailta vastaanoton jälkeen, mitä he toivoisivat enemmän. Luultavammin he toivoisivat lääkärin kuuntelevan keskeyttämättä, tutkivan tarkemmin ja miettivän huolellisesti miten potilasta voisi auttaa. Tuskin edes piintynein lakimies, opettaja tai insinööri valittaisi, että lääkäri tekee liian vähän merkintöjä potilastietojärjestelmään.
En tiedä mitä pitäisi tehdä. Tai tiedän, mutta en miten. Koko surkea systeemi pitäisi kaivaa syvemmälle kuin ydinjäte, ettei se saastuttaisi viattomia jälkipolvia. Pitäisi alkaa taas käyttää aikaa potilaiden tutkimiseen ja hoitamiseen. Kaikenlainen kirjaaminen pitäisi vähentää minimiin ja senkin voisivat tehdä sihteerit eivätkä sairaanhoitajat ja lääkärit.
Täällä on turha valittaa. Ei se mihinkään johda. Kohta sitäpaitsi jatkuu se BBC:n rikossarja.
2 kommenttia:
Mä oon niin täysin samaa mieltä sun kanssas. Miten tästä systeemistä tuli tällanen, että sihteerit laitettiin katuja mittaamaan ja korkeasti koulutetut lääkärit tekee sihteerien töitä. Ei mene mun ymmärrykseen.
Parasta kait olisi, jos pikakirjoittaja istuisi huoneessa sermin takana ja kirjoittaisi tai sanelisi hiljaksiin, mitä lääkäri haluaa että kirjataan.
"Kirjataan ylös että...piste.
Mä en vaan ymmärrä...
Vaikka parhaan hoidon oon saannu lääkäreiltä jotka keskeyttää mun puheen (kun nyt olen hämeestä ja hidas puhumaan), niin silti se hieman häiritsee. Kuulun siihen sukupolveen joka kovin lääkäriä pelk... arvostaa. :)
Lääkäri voisi myös sanoa, että kone takkuilee, (en minä sitä ajan kuluksi tuijjota) ja lyödä jysäyttää pöytään että; josko tämä auttaisi. :D
Olen täysin samaa mieltä. Suotakoon lekureille mahdollisuus keskittyä siihen mitä varten heidät on palkattu.
Lähetä kommentti