tiistai 4. joulukuuta 2018

Some ennen somea

Sain oudon kirkkaan oivalluksen siitä, että 276 facebook-ystävääni ei välttämättä tee mitään sillä tiedolla mihin olen matkustanut, mitä syönyt ja kenen kanssa, minkä elokuvan olen nähnyt tai missä konsertissa olen käynyt. Olen ladannut lukuisia suttuisia keikkakuvia  faceen, enkä missään nimessä paheksu sitä, että moni muukin tekee niin. Mutta kiinnostaako se ketään?

Pohdimme asiaa tänään S:n kanssa Kaupin metsässä, johon on raivattu, tasoitettu ja valaistu turhia reittejä meitä urbaaneja ihmisiä varten. S on kotoisin pieneltä paikkakunnalta, jossa sosiaalinen media toimi jo ennen sosiaalista mediaa. Mitään ei voinut tehdä ilman, että koko kylä tiesi. Kyläläisten käsitys yhteisön jäsenten elämästä oli mahdollisesti todellisempi kuin nykyinen somekuva, sillä jutut mukavista kyläreissuista eivät levinneet yhtä tehokkaasti kuin juorut salasuhteista, huijauksista, sairauksista, juoppoudesta, köyhyydestä tai perheriidoista.

Miksi minä sitten päivitän blogia? Haluan huomiota, luoda itsestäni paremman version (ei sekundaa!), toivon, että teksteistäni pidettäisiin (sehän on melkein kuin minusta tykättäisiin), tämä on kiva ja helppo kirjoitusharjoitus, tapa, jonka voin lopettaa milloin haluan (niinhän sitä luulisi, olen ehkä hieman koukussa).  



3 kommenttia:

Timo Lampi ☺ kirjoitti...

Itse jätin somesta vain tuon blogin.
Kun "pikaisesti" kävi jokaisessa somepaikassaan, huomasi menneen kahdeksan tuntia. Siihen se loppui mun kohdalta.

Sun tarinoita on mukavaa lueskella, vaikka en aina viitsi laiskuuttani kommentoida. :)

Piri kirjoitti...

Face-kysymykseesi vastaan, että minua ainakaan ei kiinnosta kenenkään menot ja tulemiset. Olen liittynyt faceen alias-nimellä päästäkseni pariin suljettuun ryhmään.

Vanhaan aikaan ei tarvittu muuta, kuin että juoruakka asui sopivasti tien risteyksessä. Verho vain heilahti, kun hänen mökkinsä ohi kulki. Puhelimia kun ei ollut monissakaan asumuksissa, niin tieto piti levittää jalkaisin tai polkupyörällä/potkukelkalla. Takki vain niskaan ja menoksi. Kuka kulki, kenen kanssa, mihin aikaan ja mihin suuntaan? Tämä pakotti monet yöjuoksuille.

Jatka vain kirjoitusharjoituksia! Voisi sitä aikaansa turhempaankin käyttää.

Hoo Moilanen kirjoitti...

Facessa en ole koskaan ollut, mutta Twitteriin olen aika koukussa...Parasta siellä on aivan ennakoimattomasti polveilevat keskustelut!