Saamelaiset ovat asustaneet Saamenmaalla jo huomattavasti aiemmin kuin se jaettiin eri valtioiksi. Saamelaisia asuu neljän eri valtion alueella. Saamelaiset katsovat, että maata ei voi omistaa vaan se on meillä vain lainassa.
Niagarassa järjestettiin Eatnameamet elokuvan medianäytös, jonne otettiin median edustajien lisäksi meitä taviksia. Hankalan nimen taakse kätkeytyy Suvi Westin dokumentti, joka käsittelee suomalaista saamelaispolitiikkaa, saamelaiskulttuuria ja saamelaisten taistelua oikeuksiensa puolesta.
Tämän aamun Hesarista sain lukea, että Lapin liiton valtuusto päätti, että tulevasta maakuntakaavasta poistettaisiin Jäämeren rataa koskevat merkinnät. En tiedä onko Lapin liitolla päätösvaltaa, mutta ilmeisesti rata on joka tapauksessa niin kallis, että siitä luovuttaisiin. Dokkarista kävi ilmi, että rata uhkaisi porotaloutta ja koko saamelaiskulttuuria.
Dokumentti oli jaettu pieniin otsikoituihin pätkiin kuten totuus, kieli, viha jne. Kuvattiin kokouksia, nuoria saamelaisaktivisteja ja Lapin luontoa, jota turismi ja kaivoistoiminta uhkaa. Minusta nämä otsikot tekivät dokumentista vähän rikkonaisen.
Onhan se hullua, että koulussa kerrottiin Amerikan alkuperäiskansoista, mutta en muista mainittiinko saamelaisia lainkaan. Suomea nimitettiin dokumentissa kolonialistiseksi valtioksi. Suomi valtiona ei ole kunnolla käsitellyt vääryyksiä, joita saamelaisille on tehty. Olen kyllä kuullut aiemminkin asuntoloista, joissa saamelaislapsista yritettiin kitkeä oma kieli ja perinteet pois.
Dokumentin mukaan saamelaiset saavat edelleen kohdata suoranaista vihaa. Tilaisuudessa mukana ollut Emmi Nuorgam sanoi, että saamelaisia on pidetty likaisina ja huonompina kuin valtaväestöä. Saamelaislapsille ei ole haluttu puhua omaa äidinkieltä ja osa dokumentin nuorista saamelaisista on opetellut kielen vasta aikuisena.
Ymmärrän hyvin miksi Pirkka-Pekka Peteliuksen saamelaisparodioista loukkaannuttiin ja sen ettei saamelaisten pukua saa pukea päälle kuka tahansa. Tämän dokumentin jälkeen vaikkapa Levin matkailukeskus alkaa tuntua irvokkaalta.
Hienoa, että melkein läpi dokumentin puhuttiin saamea. Varmaan tiesittekin, että Suomessa puhutaan kolmea saamen kieltä inarinsaamea, koltansaamea ja pohjoissaamea.
Katsokaa dokumentti.
Kuva on napattu Docpoint festivaalien mediakuvista, toivottavasti en riko tekijänoikeuksia.
2 kommenttia:
Minä olen myös ihmetellyt sitä, että meidän kouluopetuksessa on niin vähän saamelaisista. Muistan yhden tv-ohjelman, dokumentin amerikkalaisesta yläkoulusta ja sen historianopetuksesta, jossa oli uutuutena alkuperäisten amerikkalaisten historiaa. Koulu sijaitsi reservaatissa ja sielläkin historian opetus oli aiemmin aloitettu siitä kun Kolumbus löysi Amerikan. Katsoin tästä dokkarista pätkän oppilaiden kanssa ja olin niin tuohtunut siitä, että näiden lasten oma historia oli unohdettu. Eipä tullut mieleeni, että meillä on tehty aivan samoin. Heräsin ymmärtämään saamelaisten asian paremmin vasta kun sain sodankyläläisen miniän, joka on osin saamelainen.
On mielenkiintoista, miten alkuperäiskansoilla (varsinkin pohjoisilla alueilla) eri puolilla maailmaa on niin samanlaisia asuja ja osittain tapojakin. Heillä on ilmeisesti kaukaista yhteistä historiaa...
Katson Eatnameametin, kun se on mahdollista jossain yhteydessä.
Tärkeä elokuva puutteineenkin. Tulee varmaan televisioon.
Lähetä kommentti