Pelkään lentämistä, eikä kammoani helpota mikään järkipuhe. Analysoin lentokoneen kuulutuksia kuin ihmissuhteita. Se mitä sanotaan, ei välttämättä tarkoita ollenkaan samaa, kuin mitä tarkoitetaan.
Malagasta palatessa perämies kuulutti meidän lentävän uudenkarhealla koneella. Eikös niissä juuri ole vikoja, joita ei osata edes odottaa? Olivatko lentokapteeni ja perämies lopulta perillä koneen ominaisuuksista? Oliko miehen äänessä pientä epävarmuutta? Jos perämies olisi kuuluttanut kyseessä olevan vanhan koneen viimeinen lento, niin ei kai sekään olisi ollut kovin rauhoittavaa. Toisaalta koneet siirtyvät länsimaista köyhempiin maihin, kun ne eivät enää meille kelpaa.
Viereeni istui tupakalta löyhkäävä nuorehko mies, jonka korvalehdissä tuikkivat pienet timantit. Mies oli pukeutunut harmaisiin hieman nuhjaantunesiin collegehousuihin ja t-paitaan. Vasen polvi teki levotonta pientä liikettä ylös ja alas. Mies puhui kännykkäänsä englanniksi ja jollain slaavilaiselta kuulostavalla kielellä. Minusta mies surffaili facebookissa vaikka kännykät oli käsketty laittaa lentokonetilaan. Ei kai silloin pääse nettiin. Tai kai sitten pääseekin. Lopulta polven tärinä lakkasi ja mies nukahti.
Miehen kännykkä soi. Tönäisin miestä "Your mobile phone", jolloin mies mykisti sen. Kohta puhelin alkoi taas soida, ja tönäisin miestä uudelleen.
Lähdin vessaan ja olin varma, että kone on eksynyt reitiltään miehen vastuuttoman kännykän käytön vuoksi. Seisoin vessan oven takana odottelemassa sen vapautumista, nousin varpailleni ja laskin kantapääni lentokoneen lattiaan muutamia kertoja, ettei tulisi trombeja. Kysyin lentoemännältä, mitä tapahtuisi, jos jonkun puhelin olisi päällä. Nainen sanoi, ettei mitään. Ei siitä olisi haittaa. He eivät kuitenkaan halua kaikkien käyttävän kännykkäänsä. Kilometrien korkeudessa ei ole kenttää, joten puhelin ei voi soida. Kävin nopeasti vessassa, sillä en halua törmäillä eriön seiniin, vaan istua turvavöissä, kun kone sattuu putoamaan.
Kännykkä soi taas. Mies otti puhelimen taskustaan ja näin, että kyse oli herätyksestä. Jospa miehellä oli herätys, että hän tietäisi kaapata koneen oikeassa kohdassa. Hän kuitenkin muutti mielensä ja päätti nukkua edelleen. Miestä väsytti.
Jatkoin kirjani lukemista: siinä kerrottiin neljästä samana päivänä tapahtuvasta lento-onnettomuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti