Matti Apunen kirjoittaa tämän aamun Hesarissa kaihileikkauksista ja samalla siitä miten tehoton julkinen terveydenhuolto on. Kolumnissa ihmetellään, miksi kaihileikkausjonoja on. En ole silmälääkäri, mutta ensinnäkin silmälääkärit hoitavat muitakin silmäsairauksia kuin kaihia ja toiseksi juuri yksityinen sektori imee silmälääkärit tutkimaan terveiden likinäköisten silmiä.
Monesta olen samaa mieltä. Lääkärien aika menee muuhun kuin siihen, mihin meidät on koulutettu. Olemme sihteereitä, joilla on käytössään huonosti toimivat tietojärjestelmät. Jo kaikkien tarvittavien ohjelmien avaaminen vie 10-15 minuuttia (siis jos kaikki toimii). Kun ei toimi, soitetaan palvelunumeroon, odotellaan, että joku nuori mies käskee sulkea kaikki ohjelmat ja käynnistänään tietokoneen uudelleen (sen olen oppinut tekemään jo itsenäisesti). Avaan ohjelmat vain kerran päivässä, mutta entäs konsultit, jotka liikkuvat toimipisteestä toiseen.
Sanelu (sen tekniset kiemurat), määräykset, toimenpiteiden ja diagnoosien merkitseminen, reseptien lähetys ja uusiminen (odotusta, odotusta ja kaikenlaista huonosti toimivaa) ja hoitoluokitusten merkitseminen vie huomattavan osan vastaanottoajasta. Aikaa kuluu myös sähköisiin allekirjoituksiin (systeemi on kankea). Nuorempana ja kokemattomampana ehdin istua kahvilla (tuolloin ei sähköisiä järjestelmiä vielä ollut). En missään nimessä kaipaa entiseen (silloin etsittiin rtg-kuvia painavista suurista kuorista ja ripusteltiin taululle, kun nyt saan kuvan eteeni muutamalla näpäyksellä), haluaisin vain toimivan järjestelmän ja tehdä vain sen mitä lääkärin on tehtävä.
Minusta nykyinen potilastietojärjestelmä pitäisi heittää ikkunasta ja hankkia ihan uusi, vaikka siihen menisi rahaa. Säästöä tulisi ajan myötä. Tätä vanhaa korjaillaan ja me istumme koulutuksissa sen uudistettuja osioita opettelemassa. Koulutukset järjestetään demokraattisesti yhteisesti koko henkilökunnalle, joka tarvitsee eri asioita. Aikaa kuluu myös siihen, että uutta työntekijää koulutetaan, sillä eri sairaaloissa ja terveyskeskuksissa on erilaiset järjestelmät.
Vastaanotolle en yleensä viitsi pyytää hoitajan apua, sillä hänkin puuhaa tietokoneensa kimpussa, eikä tahdo ehtiä siitä mihinkään. Hän varaa myös aikoja, joka olisi mielestäni sihteerin työtä. Ei pidä tulkita tätä niin, että väheksyisin sairaanhoitajien työtä: he ovat erinomaisia ammattilaisia.
Kun meillä on insinööri pääministerinä, niin saataisiinko tämä asia kenties korjatuksi?
3 kommenttia:
Yks sihteeri sairaalamaailmasta haluaa kertoa, että on aivan samaa mieltä kanssasi tietojärjestelmien ontuvuudesta. Pellolle vaan koko vanhat paketit ja yksi uusi toimiva järjestelmä tilalle. Päivityksiä, päivityksiä, ongelmien etsimisen ja ratkaisujen jatkuvaa odottelua, kaikkien muidenkin kuin lääkäreiden työaika menee hukkaan. Ei sihteereiden eikä hoitajienkaan päivään nykyistä odottelua mahtuisi yhtään sen enempää kuin lääkäreidenkään, jokaisellahan on tietty työaika ja tietyt tehtävät. En tiedä sinun työpaikkasi sihteeriresurssien tilannetta, mutta siellä missä itse teen töitä meitä on yksinkertaisesti ihan liian vähän. Tämä johtaa siihen, että hoitajat joutuvat mm. varaamaan aikoja ja tekemään muitakin tehtäviä joita sihteerit tekisivät jos heitä olisi tarpeeksi. Me kun ollaan niin kallispalkkaista väkeä ettei meitä kannata palkata vaan teettää työt muilla!
Kiitos muuten mielenkiintoisesta blogista ja Kertulle terveisiä!
Oon kanssas ihan samaa mieltä.
Oon hoitsuilta ja lekureilta, nii ja apteekeista, kyselly et miten homma eli ohjelmat toimii. Kaikki on kironnu järjestelmää ja sanoneet että tätä kehitellessä ei oo yhtään otettu huomioon että kuka tätä käyttää.
Nyt tarttis ensteeks kehitellä oikeen hyvin toimiva ohjelmisto, apuna joukko lääkäreitä, s-hoitajia ja apteekin henkilökuntaa ja keitä nyt viellä tarttettais. Sitten vanhat ohjelmat hevon vi... kuuseen ja kas, kaikilla on samat, toimivat ohjelmistot.
Kyllä sua nyt ois mukavaa vaikka halata!
Oikeen hyvä ja tarpeellinen kirjotus.
Vielä vähän: En ymmärrä mihkä sihteerit on heivattu. Ei lääkärin tai hoitajan aikaa pidä käyttää sihteerin hommilla, persetti.
Sympatiseeraan. Mutta odotellessa: taukoliikuntaa kyykkäilyjä vatsalihasliikkeitä silmäjumppaa tuolista ylös. :-) Kreikkalaista meinkiä, bussi tulee sitten kun se tulee (huomaa kansantaloudelliset yhtäläisyydet!). EI mitata kaikkea rahassa.
Sitä ihmettelen, kun googlet, cookiet ja virukset tekevät kaiken tehokkaasti, ihan itsestään ja pyytämättä. Se on se tietosuoja.
Lähetä kommentti