perjantai 23. marraskuuta 2018

En osta mitään

En osta tänään mitään. Olen hyvä ihminen.

En ole himokuluttaja, mutta vaatteet ovat heikkouteni. Autoa en omista, enkä osta uusinta kodin elektroniikkaa. Joululahjoja emme ole hankkineet vuosiin. Aiemmin vanhempani ostivat minulle lahjakortin ja minä heille, mutta se alkoi tuntua järjettömältä. Lapsille annan lahjaksi rahaa, jotta saavat ostaa mitä haluavat. Se on tietysti aika hengetöntä, kylmää ja tylsää.

Heräsin aikaisin mennäkseni vesijumppaan, joka alkoi jo varttia vailla seitsemän. Tehokas jumppa, kamala musiikki. Olen hyvä ihminen.

Altaan vesi oli melko lämmintä. Sisäaltaan lämmittämiseen kuluu energiaa. Hyvä ihminen hyppäisi reippaasti Näsijärveen jumppaamaan.

Jörn Donner opetti (Rafael Donnerin mukaan) lapsilleen (niille joiden kanssa ehti olla), että ilmaisesta matkasta ei kannata koskaan kieltäytyä. Tiedän jo, ettei ilmaisia matkoja ole niin kuin ei ilmaisia lounaitakaan. Minun isäni opetti, että ahneella on paskainen loppu.

2 kommenttia:

Marjatta Mentula kirjoitti...

Minulla myös vaatteet on heikkous, ei elektroniikka eikä sisustus tai astiat (vielä tässä iässäkään), ei myöskään herkkuateriat. Olenkohan psyykeltäni ikuinen teini?


Jännää, miten hyvän ihmisen määritelmä muuttuu. Nyt siihen kuuluu ehdottomasti kaikenlainen kieltäytyminen.

Heidi Mäkinen kirjoitti...

Askeesia arvostetaan, ihmisen pitää rääkätä itseään, syödä juureksia ja pukeutua kirpparivaatteisiin. No on tietysti muitakin ihanteita, arvostetaan gourmet aterioita, merkkivaatteita ja design valaisimia.