maanantai 22. maaliskuuta 2021

Vastaanotto

Olen menossa ensimmäistä kertaa terveyskeskuslääkärin vastaanotolle. Eipä ole tarvinnut aiemmin, sillä työterveyshuoltoon on päässyt vaikka samana päivänä. En ole juuri lääkärin vastaanottoa edes kaivannut. Tätä käyntiä olen odottanut kuukauden. 

Siinä vaiheessa, kun ehkä oikeasti alkaisi tarvita lääkäriä, ei sinne pääsekään enää ihan helposti. Käyttäisin mielelläni julkista terveydenhuoltoa.  Olisin tietysti voinut tilata ajan jonkun tutun lääkärin yksityisvastaanotolle.

Minulla on jo suunnitelma vastaanoton varalle, aion sanoa lääkärille "Otetaan kaikki kokeet". Tämä oli tavallinen toive, kun aikoinaan työskentelin terveyskeskuslääkärinä. Jos lääkäri pyytää anteeksi sitä, että on myöhässä, aion vastata "Ei minulla ole mihinkään kiire, olen eläkkeellä". Samalla vajoan syvemmälle tuoliini.

Minulla on sellainen etu, että voin itse kirjoittaa itselleni lääkkeitä ja uusia reseptini.

En tiedä mistä ovesta siihen komeaan kuparilla päällystettyyn rakennukseen pääsee, joten täytyy lähteä ajoissa.

2 kommenttia:

anumorchy kirjoitti...

Aika hurjaa tuo suomalainen julkinen terveydenhoito.
Taalla meilla Israelissa saa yleensa ajan parin paivan kuluessa, joskus samanakin paivana.
Erikoislaakareille saatta olla pitka jono.
Tuttavat kyselevat etta miksi emme muuttaisi Suomeen elakepaivien lahestyessa mutta emme ole valmiita joutumaan tuollaisen kohtelun armoille. Lomat siella saavat riittaa.

Toini kirjoitti...

Nytpä olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun menet vastaanotolle, en tarkoita udella syitäsi vastaanotolle, vaan on siinä ehkä pientä ironiaa ilmassa !!